Szybki postęp technologiczny oraz intensywna eksploatacja sprawiają, że wiele firm regularnie wymienia komputery firmowe na nowszy sprzęt. Takie działanie, jak najbardziej wpisane w realia biznesowe, generuje jednak odwieczne pytanie: co zrobić z wycofywanymi z użytkowania sprzętami? Możliwości jest kilka. Poniżej znajdziesz charakterystykę kilku z nich.
1. Zacznijmy od początku, czyli audyt sprzętu
2. Przekazanie sprzętu na cele osobiste i sprzedaż wewnętrzna
3. Odkup sprzętu
4. Przekazanie sprzętu do recyklingu
Zdarza się, że klienci korzystają z możliwości zwrócenia sprzętu wymienianego na nowy w punkcie, w którym nabyli dany produkt. Oczywiście, skorzystanie z takiej usługi jest pewną opcją, jednak my zajmiemy się tutaj innymi możliwościami.
Zacznijmy od początku, czyli audyt sprzętu
Zanim jednak przystąpisz do jakiegokolwiek działania związanego z wycofaniem sprzętu z firmy i podejmiesz dalsze decyzje, warto przeprowadzić audyt – rodzaj weryfikacji sprzętu. Pozwala on ocenić stan techniczny poszczególnych urządzeń – określić, które z komputerów i laptopów z nich nadal są użyteczne, a które wymagają zastąpienia. Może się okazać, że niektóre komponenty nadal nadają się do wykorzystania lub przekazania innym działom w firmie.
Audyt to także sposób na wycenę realnej wartości sprzętu wycofanego z użytku w firmie, dzięki czemu znacznie łatwiej jest podjąć dalsze decyzje. Takie usługi świadczy między innymi selkea.pl.
Przekazanie sprzętu na cele osobiste i sprzedaż wewnętrzna
Jak wspomnieliśmy już wcześniej, audyt sprzętu i jego wycena – obie usługi świadczone na przykład przez selkea.pl – ułatwiają podjęcie dalszych decyzji związanych z likwidacją sprzętu w firmie. Jedną z opcji może być przekazanie sprzętu pracownikowi lub sprzedaż urządzenia.
Przekazanie komputera na cele osobiste to dość popularne rozwiązanie – zwłaszcza w przypadku przedsiębiorców, którzy chcą dalej użytkować dany komputer, na przykład ze względu na jego korzystne parametry. Możesz wykorzystać tę opcję nie tylko, gdy jesteś właścicielem firmy. Aby skorzystać z takiej ścieżki, trzeba sporządzić protokół przekazania środka trwałego na potrzeby własne, w którym znajdą się wszelkie szczegóły dotyczące sprzętu. Później przedsiębiorca może go wykreślić z ewidencji środków trwałych.
Można także rozważyć zorganizowanie wewnętrznej aukcji, na której pracownicy będą mieli możliwość zakupu wycofanego sprzętu komputerowego. To dobry sposób na odzyskanie części kosztów inwestycji w nowy sprzęt, a jednocześnie zaoferowanie pracownikom możliwości zakupu urządzenia do domu w atrakcyjnej cenie.
Odkup sprzętu
Jeśli komputer jest w stanie na tyle dobrym, że jego niszczenie byłoby nierozsądne, można zdecydować się na sprzedaż. Istnieje wiele sposobów, by to zrobić, między innymi specjalne platformy internetowe. Warto również zwrócić uwagę na firmy takie jak Selkea Sp. z o.o. sp. k., które oferują odkup komputerów. Ich przewaga polega na tym, że są w stanie zaoferować od razu usługę usunięcia danych w serwisie. Skuteczne niszczenie danych jest niezbędne, by pewne informacje nie wydostały się poza firmę. Mogą to być dane na temat kontrahentów, transakcji, poufnych umów – wszystkiego, co nie może być publikowane na zewnątrz.
Przekazanie sprzętu do recyklingu
Jeśli sprzęt jest uszkodzony lub przestarzały, najlepszą opcją jest przekazanie go do recyklingu. Istnieją firmy, które specjalizują się w tej dziedzinie. Przyjmują zużyty sprzęt – zarówno od firm, jak i konsumentów indywidualnych – demontują go, segregują i przetwarzają na surowce wtórne. Elektronika zawiera wiele cennych surowców, takich jak miedź, aluminium i złoto, które można odzyskać i wykorzystać.
Warto zaznaczyć, że przed przekazaniem sprzętu do recyklingu należy zapewnić bezpieczne usunięcie wszelkich poufnych danych.