Pojęcie socjotechniki jest nieznane prawdopodobnie nikomu nie związanemu bezpośrednio lub choć w małym stopniu interesującego się psychologią – a więc naprawdę ogromnej większości społeczeństwa. A zdecydowanie tak nie powinno być. Aby być świadomym człowiekiem musimy posiadać choć podstawową wiedzę na temat tego jaki wpływ ma na nas otoczenie.
Definicja
Socjotechnika to ogół działań, których celem jest osiągnięcie swoich ukrytych zamiarów, kreacja świadomości i sposobu myślenia drugiego człowieka. Stosuje się takie triki w życiu codziennym o wiele częściej niż nam się wydaje- szczególnie nagminne można je pojawiają się w polityce oraz sprzedaży (reklamie!), a więc dziedzinach, gdzie perswazja zdecydowanie gra pierwsze skrzypce i jest narzędziem pozwalającym mocno zwielokrotnić skuteczność przyswojenia przez odbiorcę określonego przekazu, co w konsekwencji wymusza na nim zmianę zdania.
Rodzaje socjotechnik:
• kłamstwo – nieetyczne zachowanie, którym posługuje się dosłownie każdy człowiek wliczając w to nawet niemowlaki; mówiący celowo przeinacza i/ lub zataja konkretne fakty na swoją korzysć
• stereotypy – manipulator wykorzystuje utarte stereotypy- obrazy głęboko zakorzenione w świadomości społecznej, aby wykorzystywać je w swoim celu- poprzeć swoje stanowisko lub wzmocnić jego siłę
• tło emocjonalne – wzbudzenie przez manipulującego pozytywnego odbioru pozwala mu na szybsze i szersze docieranie ze swoim przekazem, ponieważ w silnych emocjach człowiek jest bardziej podatny na zmianę zdania na korzyć osoby posługującej się perswazją
• slogany – chodzi to o zakorzenienie w umyśle odbiorców konkretnej marki, usługi, postaci i zapewnienie jej rozpoznawalności