Imiona dla chłopców i dziewczynek

W obecnych czasach widoczne jest zacieranie się granic i podziałów między płciami. Zauważalne jest to w wielu aspektach życia, można dostrzec to na wielu płaszczyznach. Jedną z nich może być nadawanie imion. Imiona, które mogą być nadawane zarówno dziewczynkom, jak i chłopcom, występują już od dawna, a teraz pojawiają się jeszcze częściej. Praktyka ta może spotkać się z uznaniem wielu, natomiast inni mogą to uznać za coś niepotrzebnego, coś co jest wbrew powszechnie przyjętemu wzorcowi. Tak czy inaczej, tendencje nadawania takich imion raczej przybierają na popularności, zwłaszcza w krajach zachodnich, ale nie tylko.

Jakie są najpopularniejsze imiona, które można nadać obu płciom?

Alex imię jest jedną z najbardziej popularnych możliwości, która może być wykorzystana dla dziewczynek oraz dla chłopców. Popularne jest zwłaszcza w Stanach Zjednoczonych, w Polsce uważane raczej za imię męskie pochodzące od imienia Aleksander czy też Aleksy. W wielu językach jest też uznawane za zdrobnienie imienia zarówno Aleksander, jak i Aleksandra. Innym przykładem imienia, odpowiedniego dla obu płci, jest imię Sasza, które jest rosyjskim zdrobnieniem imion Aleksander i Aleksandra. Istnieje też typowa dla języków niesłowiańskich forma Sasha. Kolejnym przykładem takiego imienia jest Sam, które występuje w anglosaskim kręgu kulturowym i może stanowić zdrobnienia męskiego imienia Samuel, czy też żeńskich imion Samuela i Samanta. Za przykład na gruncie polskim może posłużyć imię Maria.

W jakich kręgach kulturowych nadawanie takich imion jest szczególnie popularne?

Nadawanie imion nadających się zarówno dla dziewczynek, jak i dla chłopców, jest popularne szczególnie w krajach zachodnich. Z pewnością związane jest to z językami tych krajów, w których imiona żeńskie niekoniecznie muszą kończyć się na „a”, choć nie tylko. Z pewnością przyczyniają się do tego społeczne zmiany związane z postrzeganiem płci. Ale takie imiona można znaleźć także wśród języków słowiańskich, na przykład w Polsce, czy w Rosji.